Stoppen met roken, hoe doe je dat?

Veel mensen die roken, zijn verslaafd aan roken. In sigaretten zit nicotine, een stof die zowel geestelijk als lichamelijk zeer verslavend is.  Omdat het lichaam aan nicotine went, ga je steeds meer roken om hetzelfde effect te bereiken. Resultaat; een nicotineverslaving.

Een nicotineverslaving is niet voor iedereen hetzelfde en dat geldt ook voor het afkicken ervan.  Sommigen mensen hebben meerdere pogingen nodig om te stoppen en anderen kunnen dat in één keer.  Het goede nieuws is dat stoppen met roken kan! Ook als je heel veel of lang rookt. Maar hoe doe je dat, stoppen met roken?

Bepaal een startdatum

Kies een datum waarop je stopt met roken en gebruik de tussenliggende periode om te minderen of je voor te bereiden op het stoppen.

Bereid je voor op ontwenningsverschijnselen

Een nicotineverslaving zorgt voor ontwenningsverschijnselen op het moment dat je stopt.  Vaak voorkomende ontwenningsverschijnselen zijn: onrust, prikkelbaarheid, slapeloosheid en hoestbuien.

De meeste lichamelijke ontwenningsverschijnselen kunnen twee tot drie weken aanhouden. De geestelijke (zoals de trek in een sigaret) duren over het algemeen langer.

Er zijn manieren om deze ontwenningsverschijnselen te verminderen. Zo is acupunctuur een effectief hulpmiddel om hier mee om te gaan. Met acupunctuur wordt niet alleen de trek in een sigaret minder, maar ook de intensiteit van de lichamelijke ontwenningsverschijnselen.

Doorbreek patronen

Het roken van een sigaret is vaak onbewust gekoppeld aan bepaalde momenten; bij de koffie, na het eten, bij een borrel. Het is een automatisme geworden. Als je stopt met roken,  zul jij je heel erg bewust worden van deze momenten,  met als resultaat dat je juist dan trek krijgt in een sigaret.

Om de kans op terugval in oude gewoontes te verkleinen, kan je een plan maken waarin je alternatieven bedenkt voor die momenten waarop je die onweerstaanbare trek krijgt. Een coach kan je hier eventueel telefonisch of persoonlijk bij begeleiden.

Ben je klaar om de uitdaging met jezelf aan te gaan? En zou je wel wat (extra) begeleiding kunnen gebruiken in de vorm van acupunctuur en/of coaching? Neem dan contact met ons op voor een behandeling op maat.

Stoppen doe je samen!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het via: Email to someoneShare on FacebookGoogle+Tweet about this on Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *